Riktig mat alltså!!! (inkl KÖTT)

Det snurrar en hel del halvfabrikat här hemma men jag är uppväxt under ekonomiska förhållanden med föräldrar födda 1937 på bondgård….  Det fanns inte i deras DNA att köpa halvfabrikat.  Men å andra sidan jobbade ju mamma deltid också…  

Idag gjorde jag bland det allra godaste jag vet. Och enkelt är det också….

Hel grillad fläskkarré (här kan man ju välja lite vad som helst egentligen – annat kött, stekt ugnsstekt, i bitar…).  Potatis morötter och palsternacka i ugn.  Fetaost-sås.

Bara ”ingredienser”.  Jag slängde på köttet på grillen och satte mig och snackade med grannen över årets första altan-glas-vin. Efter 20 min poppade jag in och ”hackade upp” några potatisar, skalade och delade en palsternacka,  och lade på några små morötter på en plåt. Slängde in i ugnen. 20 minuter senare reste jag mig tog av kött och ut potatis – skar kött och blandade fetaost med yoghurt och lite rosmarin… 

Arbete=2+3+4 minuter 

Ledtid: 45 minuter 

Betyg:i ålders ordning, yngst först:

”jag sätter inte betyg jag njuter av maten” 

”potatis 10/10 kött 9/10” 

”jag dör goda maten döden” 

Kommentera

