Serverat: Moussaka

Kör ju lite alla möjliga kassar tydligen och har oordning på hur jag avbokar dem så till min glädje (visade det sig – till min förvånade irritation var dte först) då fick jag en kasse från Middagsfrid förra veckan. Så varsågod – Middagsfrids Moussaka…

Ingredinser 4 personer

  • 2 auberginer
  • 4 ½ msk olivolja
  • 100 g gul lök (1–2 st)
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 tsk spiskummin
  • ca 500 g nötfärs
  • 1 fp krossade tomater (390 g)
  • 1 dl crème fraiche
  • 2 tsk rosmarin
  • 2 tsk timjan
  • 1 tsk smör
  • ¾ fp riven pecorinoost (75 g)

 

1. Sätt ugnen på 225°.
2. Aubergine (ugnsplåt + bakplåtspapper): Skär 2 auber- giner i ½ cm tjocka skivor. Lägg auberginen på plåten med bakplåtspapper, ringla över 2 msk olivolja och 1 tsk salt. Stek högt upp i ugnen medan du gör fyllningen, ca 15 min.
3. Fyllning (stekpanna): Hacka 100 g gul lök (1–2 st). Hetta upp ½ msk olivolja i stekpannan tillsätt löken, 1 pressad vitlöksklyfta, 2 msk tomatpuré, 2 tsk spiskummin och ca 500 g nötfärs. Fräs på medelhög värme i 5 min. Tillsätt 1 fp krossade tomater (390 g), 1 dl crème fraiche, 2 tsk rosmarin, 2 tsk timjan, ½ tsk salt och 2 krm svartpeppar i pannan och låt puttra i 2 min.
4. Moussaka (ugnsform 20 x 30 cm): Smörj formen med 1 tsk smör. Ta ut auberginen ur ugnen. Varva fyllningen och aubergineskivorna i formen, börja och avsluta med
fyllning. Strö över ¾ fp riven pecorinoost (75 g).
Gratinera i mitten av ugnen i 15 min.

 

Det här gör jag gärna igen!!!! Kan tänka mig uppgradering med att ha i smulad fetaost också mellan lagren tex….

Kommentera

