Att lämna kastruller i diskhon

De flesta som känner mig vet att jag är vän av oordning. Att jag kan vänta med disken till en annan dag. Att jag är ganska obrydd m det ligger saker här och där och skräpar. Jag har perioder när det är fint hela tiden men de är ju inte supervanliga… det är oftast lite kaos nånstans i huset. Eller mycket.

Nån fredag för ett tag sedan hade jag bjudit in mormor och morfar på middag – de hade hjälpt mig med nåt krångligt i veckan så förutom att det var mysigt så ville jag tacka. De ringde på eftermiddagen och sa attd e ju kunde hämta barnen lite tidigare när de ändås kulle hit – det var ju trevligt!

När jag kom hem hade min mamma tömt den rena diskmaskinen och fyllt den med det som stod framme – bla en del saker i diskhon (naturligt ställe att förvara saker som inte fick plats i maskinen…)

När jag kommer hem råddar jag fram förrättssnittar till alla (för att få hjälp får man ge explicita order eftersom de gärna hjälper till men inte hittar allt i huset – bubbelglasen i det skåpet, kexen till skagenröran där, cider till barnen i de glasen som står i andra skåpet osv osv)… Jag börjar matlagningen som är nåt recept som innehåller ganska mycket smak så jag lagar två olika rätter för att barnen ska få sitt. Jag dirigerar vilka tallrikar som passar bäst och var det finns nya ljus till ljusstaken.

Då kommer min pappa in i köket. Och skrattar och pekar på diskhon som är full av saker igen. oj precis som när vi kom… ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jag blir så provocerad!

Fann mig inte riktigt då men har sedan liksom repeterat en lång harang i huvudet…

Jag är 48 år *), jobbar heltid, har barn som är 6 och 8, pendlar nästan två timmar om dagen, lagar och handlar all mat (ofta med en specialare utan sås/krydda/nåt annat) och har hand om all markservice, inköp, klödinhandling, tvätt och städ (nåja… städhjälp och stökigt löser väl just det).

Hur hade han det när han var 48? jobbade heltid med 5 min bilpendling till jobbet, hans barn var 16 och 18, han lagade ingen mat, skötte ingen markservice, handlade inte klädet, tvättade och städade inte. Men påpeka om jag har kastruller i diskhon, det känns som en viktig aktivitet. SUCK!

Om han någonsin igen kommer med nåt sånt där så har jga min harang klar -det är ett som är säkert!!!

 

*) det är FAKTISKT tröttare att vara 48 är tex 38 så åldern har en viss relevans här!!!!

 

3 thoughts on “Att lämna kastruller i diskhon

  1. Min mamma har ofta påpekat att jag numera har det så stökigt omkring med, det har jag ju aldrig haft förut. Jag blir lika sur varje gång. För det första avskyr jag stök – har dock inget emot dammråttor, däremot plotter. För det andra undrar jag hur välordnat det var hemma när syrran och jag var små. Jag vet defacto att hon INTE spydde sig igenom graviditet och jag vet oxå att vi sov rätt bra som knattar. Ibland vill jag fråga ”ska vi byta?”.

    Morr.

  2. Så otroligt dåligt tajmad kommentar. Fattar verkligen, dig. Fattar också att din pappa nog aldrig fattade vad din mamman gjorde i ert hem. Alltså jag gör en viral high-five till alla som orkar att låta bli att bli irriterade och frustrerade på stöket. För det krävs en mental avstängning för att säga att när det är fredagkväll och jag prioriterar enkel middag och ett glas vin dvs jag prioriterar att se till att jag mår mentalt bra framför att känna stress och ångest för dammråttorna. Jag tror verkligen att ingen har dött av litet damm, men däremot av stress.

Kommentera

