det här med nyår…

Inför 2015 lovade jag:

Det ska bli ett 2015 med mindre stress och mer tillfredsställelse – och jag tror att exakt dessa löften är det som kommer ge mer energi och mindre slit.

vad ska jag säga om det – ganska bra har det gått.

2015 känns privat som ett mellan-år. Det har rullat på. Barnen har växt. De är stora nu och allt är på ett sätt så mycket lättare. Ocj också slitigare för jag förväntar mig mer och har svårare att hantera att de retas med flit eller spelar för mycket eller.. ja vad som helst.

Oron för Gullgossen och skolan – mest att han inte ska känna att han passar in/vara för blyg/hamna utanför pga inte gillar fotboll mm känns obefogad. Han trivs men håller på sitt – har kompisar men är restiktiv med dem. har hur som helst hittat orientering som sin grej (so far) och det känns så skönt.

Pippilottas alla bästa kompisar försvann till förskoleklass vid sommarlovet. Men hon har klarat sig bra – saknar dem men är ändå glad. Gruppen funkar, Hon funkar. Och hon får så mycket positiv feedback från förskolan. Mer och mer kan hon uttrycka sina känslor så det leder till färre bråk.

Jag då? Livet är BRA. Barnen är bra. Vännerna bra (även om man inte hinner/orkar med så mycket vanligt umgänge på helgerna som hade varit kul). Har fått närmare och bättre kontakt med grannarna som är så lätt att titta in till och snacka med – är så glad åt dem (framförallt två familjer).
Har jag fokat mer på mig? jag det tycker jag. Men jag har också varit trött. Och håglös. En regning semster är inte bra vi hade det ändå bra – så många fina småresor.

På resefronten (ha stora middagar och resa är ändå verkligen några saker som jag älskar med livet)  har det varit bra. En helg-skidresa i januari, en barn-fri resa till Rom i februari, Turkiet i två veckor i april/maj, Köpenhamn över midsommar, många småresor under semestern (Astrid Lindgrens värld, High Chaparall, Ullared och Andre-museet, Åland). Sedan var det Portugal i oktober. Och så massa kryssningar – å vi sälkar ju kryssningar. Så mysigt!

Familjen i övrigt? Min pappa har opererats i en stor planerad men ändå livsavgörande operation (för bråck på aortan) och det har påverkat hela familjen under hela året,. Men nu verkar han vara on-tarck igen – han var på återbesök och de gav ”100-års gara77nti” på operationen (bra löfte på en-årig gubbe). Vi har en del andra problem i familjen (som jag inte brukar skriva om) och där går det upp och ner. Det är jobbigt med trasiga tonåringar.

Jag själv? jo då. Jag kör med 5:2. Tränar Ok. känner mig stark och frisk men ganska trött. Och skrikig på barnen. Behöver hitta strategier. Men jag känner mig glad åt mitt liv – ok jobb, bästa barnen, underbart landställe, mycket bra hus. Bra vänner MEN lite för lite kontakt med dem. Alldeles för lite energi för att hinna med att sätta mig in i vår politiska situation. Världen står i brand och jag oroar mig för pendeltåget. Inte OK. Alls.

Jobbat? jodå. Sista december 2014 året var jag chef för 14 pers (typ) nu för 23. Funkar bra. Förra året hade jag råd att köra bil. Numer har jag inte råd (kostade fram till 31/12 tullar 2×20 + parkering 80 + 50 kr i bensin = 170 kr om dagen i rörliga kostnader – 1/1 ökar tullarnan till 2×35 så då blir det 200 kr PER DAG!!! och om man iallfal ska räkna däckslitage, spolarvätska mm så ja det blir en del mer – och verklig kostand runt 20 kr milen så blir det… 250 kr om dagen minst).
så även om jag har ett mycket spännande jobb med roliga utmaningar så letar jag lite efter jobb lite närmare. För det finns ju måna spännande jobb.

Barnens mamma – hur tar jag hand om henne? jodå. 5:2 går upp och ner men jag håller mig i form och på banan. Träning går bra  – cyklat till jobbet och tränat på gym helt OK.  inte fantastisk bra men absolut mer än jag kunnat förvänta mig.

Bra saker med 2015? Barnen. Att jag kommit på Storytel – jag har lyssnat mig igenom massor av böcker. Nya cykeln – så underbart att cykla till jobbet. På topp-noteringarna ligger också att pappa/morfars operation gick bra. Att jag inte hade bröstcancer när jag trodde det.

Vad har jag att säga om 2016?

För mig: Sova mer så jag har bättre tålamod med barnen. Fortsätta med 5:2 i hälsosyfte. Träningsmål: 2 ggr i veckan inklusive (här kopierar jag grannen) cykla till jobbet 25 ggr innan semestern och 25 ggr efter. Njuta mer i vardagen. umgås med vänner mer. minska skärmtiden öka öga-mot-öga-iden med barnen.

För mig i världen: Fatta vad som händer – migration, krig, miljön. Vart är vi på väg? Står jag bara bredvid och kollar på?

 

 

 

 

Kommentera

