serverat – vegetarisk lasagne (linas)

God och vegetarisk (utan att man märker det 🙂 ) och ganska enekel!

Auberginelasagne med rosmarin

Ingredienser

  • Aubergine
  • Färska Lasagneplattor
  • Gul Lök
  • Kelda Ostsås (gick lika bra med riven ost och matlagningsgrädde)
  • Konserverade Körsbärstomater (går nog lika bra med paserade tomater)
  • Vitlöksklyftor
  • Zucchini
  • Balsamvinäger (H)
  • Chili Flakes (H)
  • Grönsaksbuljong (H)
  • Olivolja (H)
  • Salt, Socker, Svartpeppar, Torkad Rosmarin
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Tärna 1 aubergine och 1 zucchini. Grovhacka 1 gul lök. Fräs allt i 1 msk olivolja i en stekgryta, 3-4 min.
  3. Tillsätt 2 vitlöksklyftor (pressade), 1 burk konserverade körsbärstomater,1 dl vatten, 2 tärning grönsaksbuljong, 1/2 msk torkad rosmarin, 1 msk balsamvinäger, 1 tsk salt, 1/2 tsk chili flakes och 1/2 tsk socker. Låt sjuda 5-6 min.
  4. Rör ner 1 förp Kelda ostsås i grönsaksröran. (jag ville inte ha ostsåsen som hade ädelost i sig som jag inte gillar så jag blandade i rivenost och matlagningsgrädde – supergott) Smörj en ugnsform och varva grönsaksröran med 1 pkt färska lasagneplattor. Det översta lagret ska vara grönsaksröra. Tillaga mitt i ugnen 20-25 min, eller tills lasagnen är klar.

 

Kommentera

