matfilosofi förenklad

Jag har alltid (jaja de senaste 15-20 åren iallafall) ansett att en måltid inte får kastas bort på mat man inte gillar.

Jag hatar när folk säger – jag  tog en Gorbys – det går ju snabbt och nåt måste man äta. Om man gillar Gorbys kan man väl äta en. Annars kanske mankan komma på nåt man gillar och äta det.

Jag håller på samma strategi fortfarande. Jag har möjligtvis uppdaterat vad jag gillar. Jag har alltid älskat mackor. Jättemycket. Men vet också att det är en riktig fälla för mig – jag kan ju äta 5-6 mjuka mackor (rostade, polarbröd, tunnbröd, frallor, valnötsbröd, levian…) med smör på en sekund… och sen ta en till. Jag har sällan haft pålägg hemma – gillar inte ost, men har varit för mycket på resande fot för att ha skinka… Hårdbröd har jag varit tveksam till – om det inte varit ”finhårdbröd”.

Men ojojoj. Nu när  jag är vuxen, Så jag har rökt skinka hemma. Och har kommit på att jag ÄLSKAR Falu rågrut med rökt skinka. Jag kan ta det som ”snacks” när barnen somnat. (jag vet – helt sjukt)

Idag jobbar jag hemma. Åt falu rågrut med rökt skinka till frukost. Ska ut och göra några inköp och tänkte att jag kan ju luncha/fika på IKEA på vägen. Men… sen skulle jag bara ta lite mer kaffe och kom på att jag var ju mest sugen på falu rågrut med rökt skinka även till lunch.

Hepp – ingen måltid får slösas bort. Praktiskt att älsklingsmaten kan vara så lätt att fixa!!!

(för den som är 5:2 intresserad så går det ca 2,7 falu rågrut på en rostmacka….)

Kommentera

