sent på bollen med det mesta – nyårslöften?

Så här skrev jag 2 januari 2014:

Ska man lova nåt för nya året?

Som alla andra: mat och motion!

Mat i form av – fortsatt 5:2 – jag mår bra av det!Och matlista mina vänner – matlista!!! Liet mindre kött (max en lunch med rött kött i veckan och ett ärligt försök att minska köttet i vardagen).

Motion: Fortsatt träning – minst en dag i veckan på gym och minst två dagar i veckan stavarna från pendeln.

Som de flesta andra: mindre konsumtion – inga nya kläder till mig innan Turkiet-resan på annandag påsk (om jag inte skulle gå ner så mycket i vikt att jag inte har nåt att ta på mig – hahhahahhahahahahahah). Inga kläder till barnen heller – utom i nödfall – saker som de verkligen inte har. Undarntag för klädes-regeln är EN SVART KOFTA – om jag hittar den rätta(som jag letat efter några månader nu).

Sedan – viktigast av allt – nu måste jag fokusera på MIG – den del av mig som inte är mamma eller anställd. Jag vill lyssna mer på MUSIK. Jag vill läsa böcker. Umgås med vänner. Skratta. Gå på teater. Äta frukost på cafe en gång i månaden. Ta en ledig dag ibland – utan barn – bara jag!

Åååå det blev mycket. Men äh – vi kör. Det ska bli ett 2014 med mindre stress och mer tillfredsställelse – och jag tror att exakt dessa löften är det som kommer ge mer energi och mindre slit.

Hur har det gått???

  • Jag är nöjd med mitt 5:2-fokus som fortsatt hela året. Matlista har jag varit förvånandsvärt duktig med och på luncherna äter jag mycket sällan nåt rött kött (check och Jag fortsätter med detta mål)
  • Motion: har gått upp och ner – med det men nu när jag kör bil har jag inte så mycket vardagsmotion. Jag har i långa perioder faktiskt tränat 2-3 ggr i veckan men också i många perioder inte gjort nåt (annat än ganska mycket vardagsmotion). Jag ska fortsätta med hemma-träning och gym på lunchen en dag i veckan (heja subventionerad träning)
  • shopping: klarade jag ganska bra förra året och nä får inte bli nåt nytt på ett tag – jag har allt jag behöver! 
  • fokus på mig: jodå det gick ganska bra – inte så många fikamorgnar men en egen resa till köpenhamn, några nätter med barnvakt. I år måste jag hitta ännu mer energi för mig – resa till Rom redan inbokad!

Vad fanns inte med?

  • orka barnen på ett annat sätt – mindre skärmtid för hela familjen och mer spel och annat tillsammans

Jag upprepar:

Det ska bli ett 2015 med mindre stress och mer tillfredsställelse – och jag tror att exakt dessa löften är det som kommer ge mer energi och mindre slit.

Kommentera

