God mat

Jag vill ju laga god mat. Så då får man ha födelsedag som en anledning.

Ett tag – långt innan det var dags – så var jag sugen på att bjuda in upp åt 10 kompisar (barnfritt) och ha en kul middag – kanske med uppdrag att ta med sig lite förrätter och efterrätt till gästerna. Ju mer det närmade sig desto mindre energi hade jag att ens bjuda in folk…. Men i början av veckan samlade jag mig och bjöd in 4 kompisar, varav en direkt inte kunde, och en ßedan blev sjuk… Men mysigt att laga mat till fler ändå..

Så mina middagar (fredag och lördag) var suprigt goda och inspirerade av varandra eftersom det är en del jobb ändå…

Förrätt:

Liten löjroms-frestelse

Som tårtan men små individuella rundlar….

Varmrätt fredag:

Entrecote, stekt och skivad, på en bädd v ruccola, parmesan-flingor och olivolja. Bearnaise. Ugnspotatis.

Varmrätt lördag:

Dubbelmrinerad fläskfilé med risotto och sallad

Efterrätt:

Mascarponegratinerade hallon

Alla rätter ganska gamla fina klassiker i mitt hem, men gott ät gott. Även om man smakat förr….

Kommentera

