Tabata

Pippilotta och jag kör lite träning-innan-rödvinet på landet…

20140822-201613.jpg
Men hon var bara med på en övning…

Enkel och snabb träning utan redskap!

Tabata (googla!) är en form av High Intensity Interval Training (HIIT) sim går ut på att man gör 8 repetitioner av 20 s intensivt 10 s (= 4 min) lugnt på varje övning. Vi kör 5 olika övningar dvs 5×4 min plus lite vila.

Idag körde jag en extra men programmet jag och grannen kör (hon har kollegor som är experter och lär mig):

– burpees
– sit-ups
– armhävningar (vi orkar inte riktigt 8 ggr så vi blandar med triceps)
– spring på stället med höga knän (extra övning jag la till idag)
– squats eller utfall
– plankan

För att hålla reda på 8 ggr 20 s + 10 s finns det naturligtvis gratis appar 🙂

Kommentera

