när det svåra blir lätt

Pippilotta har varit rädd för att sova i sitt rum – till skillnad från Gullgossen som flyttade till eget redan vid två-år-och-nån-månad… Vår sova-ruitin har varit att vi alla tre lägger oss i Gullgossens säng, och när båda barnen sover så stiger jag upp – och när jag går till sängs så tar jag med min Pippilotta till mitt sovrum…

Jag har funderat på när hon ska flytta till sitt rum (hon får gott och väl plats hos mig, men ändå…) och när de ska lära sig somna utan att jag ligger i sängen med dem.

Och nu är vi där. Iallafall 5-6 kvällar (måste räknas som en tradition!) så lägger jag ett barn i varsitt eget rum och sedan lullar jag omkring mellan rummen på toa, lite på våningen nedanför. och så inte-riktigt-poff-men-ganska-snabbt så somnar ett barn i varje rum.

Å ibland är det så lätt – det där man funderat i åratal som. Samma sak med att sluta med välling, nattamma och nattblöja. det KAN funka.

P.s. det som funkar sämre är tex klå<på<sig<själv, våga släppa taget om mamma och lite andra saker som jag vill ska funka NU!

Kommentera

