Skön känsla det där med att ta ut segern i förskott!

Jag surfade lite på hur jag ska kunna bryta igenom min viktplatå… Det är tröstlöst att köra 5.2 och aldrig komma vidare…

Så jag hittade ett svar på min fråga på  http://ulrikadavidsson.se/mandagsfragan

När det gäller vikt så handlar det om vilken förbränning du har i kroppen. Många går ner mycket i vikt i början men sedan avstannar resultatet. Det beror ofta på att kroppen nu har vant sig och du äter någorlunda lika varje vecka. Här är några tips för att öka din förbränning:

1. Variera dina fastedagar: Du kan istället för ha måndag och onsdag prova att ta två fastedagar bredvid varandra eller tvärtom.

2. Förändra dina fastedagar: Du kan också prova att äta lite olika på fastedagarna dvs att om du har fördelat kalorierna på frukost, lunch och middag sedan du  började kan du prova att äta sista måltiden kl. 18 och sedan ingenting fram till lunch dagen därpå. Då får du 18 timmar riktig fasta och det kan göra din förbränning bättre. Då äter du bara en lunch och en middag på de 6 timmar du äter. Eller kan du äta en rejäl frukost och bara dricka vatten, kaffe och te under dagen och kvällen. Nästa måltid blir på frukosten dagen därpå. Då får du 24 timmars riktig fasta.

3. Prova 4:3 dieten: Du kan under några veckor öka på med en fastedag för att gå ner i vikt och det fungerar. När du sedan har nått din målvikt rekommenderar jag att du lever efter 6:1 och med det menas att du bara har en fastedag i veckan och det har du för att bibehålla de andra fördelarna med dieten: ditt kolesterol, blodtryck och ett jämnt blodsocker.

4. Vattenfasta: i min bok rekommenderar jag att göra en vattenfasta och det sätter fart på förbränningen. Då dricker du vatten, te, kaffe, misosoppa under 4 dagar. Dessa dagar gör många saker i kroppen och du kan läsa mer i min bok om detta. Främst kommer kroppen i ketos och du får en väldigt hög förbränning på dag 5 när du börjar äta igen. Jag och många av mina kunder har fått överraskande resultat av att vattenfasta och jag personligen kan vittna om att det ökar förbränningen, inte bara på kort sikt utan på lång sikt. Du återställer din hormonella balans samt hjärnan efterfrågar inte mat på samma sätt som tidigare. Denna fasta är bra att börja med när man ska följa 5:2 dieten och det är också den som Michael Mosley i BBC programmet använde sig av i början.

5. Motion: är bra på många sätt men det är svårt att gå ner i vikt av att motionera. Jag tycker att det är toppen att du spelar golf och rör på dig men stressa inte dig själv med att   känna dig tvingad att träna. Rörelse ska vara en ren njutning och lustfyllt.

Jag hoppas att dessa 5 råd kan göra att du nu tappar dina sista kilon och jag önskar dig lycka till. Tänk dock på att det klär en kvinna att ha lite former och sträva inte för att bli för smal. Det är viktigt att komma bort från bantning och kroppsfixering också och många gånger rekommenderar jag att man ska ställa sig i spegeln och se på sig själv med nya ögon. Gläds åt ditt resultat med kolesterolet och sedan tror jag att du kommer att tappa dina kilon så småningom.

Hälsningar Ulrika

Eftersom jag redan provat 4 av 5 och inte kommit vidare så har jag nu gett mig på det jag inte gjort – 4 dagars vattenfasta….

Så idag vid 11 på första vattenfaste-dagen konstaterade jag att detta är ju LÄTT SOM EN PLÄTT… jag kan hålla på med detta – no probs. Varför sluta efter 4 dagar – det är ju bara att köra på!

Känner nu att det där med att ta ut segern i förskott är ganska lätt – men när man lyckats hålla sig från att äta i 1/16 av den VAKNA tid man inte ska äta – och för den delen är van att inte äta furkost – så har man inte uppnått något.

Nu, vid halvett på dagen, känns det OK men jag har en tydligare känsla av att det inte kommer att vara NO PROBS fram till söndag kväll precis…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s