Pippigullmammans träning

Jag kör kondition och styrka. Fast på det enkla sättet.

Kondition 3 ggr i veckan:

Jag har fortfarande kvar mitt kort på gymet och går dit och kör följande pass på spinning cykel:

  • 2 minuter uppvärmning
  • 5 omgångar av:
    • 60 s högintensiv cykling (80-90 % av max hjärtfrekvens)
    • 90 s återhämtning (fortsatt cykling)
  • 30 s nedvarvning

15 minuter totalt och jag är helt slut.

Detta skulle jag lika gärna kunna göra hemma – så om jag bara får till ett bra flow (alltså köra några veckor på gymet) så säger jag upp kortet och köperen spinningcykel på blocket. Vanlig motions-cykel tror jag inte funkar för jag behöver stå upp när jag kör intervallerna för att få till tillräckligt med motstånd.

interval-timerjag har laddat ner en gratis-app som hållertiden åt mig och en pulsklocka (min vanliga klockas armband gick sönder och skulle kosta 599 att byta – så jag bytte till träningsklocka istället)

Man skulle kunna köra ett pass som bara tar några minuter – 2 min uppvärmning, 20 s MAX MAX intervall, 2 minuter återhämtning, 20 s MAX MAX MAX,  1 min nedvarvning = 6 minuter… men jag kan inte med att byta om på gymmet för 6 minuter…

Man behöver inte ens precis cykla men jag gillar spinning så för mig är det roligast… Man skulle kunna köra ett hoppa-skutta-pass hemma själv också:

Styrka 3-5 ggr i veckan:

7-minutermetoden!!!!

Vetenskapligt bevisad (bara att googla).

man kör 30 s vilar 10. Med enkla rörelser som blandar kondition och styrka.

7 min

 

uovo-7-minuteJag hittade en gratis app som sköter hela det där ”prepare to do jumping jacks – start – 20 seconds elapsed – 10 seconds remaining – rest for ten seconds – prepare to sit-against-a-wall…”

Jag kör den när barnen kollar på Bollibompa – ibland körde med. Man blir varm men behöver typ inte byta om.

 

 

Resultat:

Jag har nu kört i knappt två veckor och har plötsligt börjat gå ner i vikt igen efter att ha stått mer eller mindre stilla sedan november. jag känner mig bättre tränad. Jag känner mig inte stressad över att ha tid med träning.

Jag känner också att jag skulle kunna ta mig den där kvarten med kondition hemma på morgonen – eller kvällen – den är så snabb och effektiv. Och styrkan kan man ju ta i en reklampaus eller under Bollibompa. Skulle spara massa tränings-stress och pengar på gymkort.

Kommentera

