En GURU!!! (ickesponsrat inlägg om Michael Mosley)

Jag har ju snöat in på Michael Mosley och hans cool sätt att utforska sätt att leva livet lättare. Han har just nu en TV-serie på SVT som hete Medicin med Mosley.

han kör en skön vetenskaplig stil – han går igenom forskning och tar fram resultat. Ibland finns det inget entydigt – tex ska man äta magnecyl för att undvika hjärtsjukdomar? Han frågar en forskare som säger JA! och presenterar bevis för det. Han träffar en forskare som säger NEJ och som presenterar bevis för det. Och sen? Ja det finns alltså för och nackdelar – rådgör med din läkare… Han väljer inte sida utan tar vetenskapen för vad  den är.

Han har salufört 5:2-metoden som en metod för att låta cellerna bygga upp sig (under halvfastan) samt reducera risk för hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes samt förbättra blodvärden och öka livslängden. Samt för den som behöver det gå ner i vikt. Det är helt bevisat och ingen teori ställs egentligen EMOT detta. jag kör 5:2 och har i och för sig hamnat på en platå i viktminskningen MEN mår verkligen bra av att ha lärt mig hantera hunger och skulle nog haft bra mycket sämre värden på mitt blodprov utan metoden. Och jag har också gått ner 8,5 kilo….  och ja sprar ganska mycket pengar på det gör jag också (2 dagar i veckan som jag absolut inte går ut och äter – typ HUNDRASPÄNN kostar det där jag jobbar)…

Han är också lite berömd för att populariser HIIT (High Intensity Interval Training) – i programmet på SVTdär han säger att mna kan cyklaintensivt (2×20 s) 3 ggr i veckan och på det bli bättre tränad änom man tillbringar timmar med lågintensiv träning som joggning…

Summering av en av måååånga studier som han relaterar till:

  • 10 kvinnor och 10 män slumpades in i två grupper – intervall (HIT) eller uthållighetsträning
  • HIT: 4-6 st 30 s intensiva intervaller (typ 90% av max hjärtfrekvens) med 4 minuters återhämtning mellan varje (3 ggr i veckan)
  • Uthållighet: spring i lagom takt på löpband(65% av max hjärtfrekvens)  i 60 min (3 ggr i veckan)

Efter 6 veckor med testet var resultatet:

..the steady runners had lost some bodyfat, but the HIT exercisers had shed more than twice as much, an impressive 12,4 % of their bodymass. And they had done it in afraction of the time.

Det finns massor av olika studier (HIT, HIIT, Tabata osv) som visar att det är bättre för kondition och fettförbränning med denna form av intervallträning. Och det finns massor av sätt att utföra den på.

Men det är ju bara KONDITION han pratar om där? Måste man inte träna muskler också??? Jo det måste man. och det finns det också vetenskapliga enkla metoder för – som tar 7 minuter och bara kräven en stol och inga andra träningsredskap…

jag läste ju 5:2-boken i somras och för någon vecka sedan läste jag hans nya bok, den om träning. Å vilken lättnad – vilken ny energi jag fått av att hitta lätta sätt att träna!!! och som är effektivt för det det gör!

Böckerna om 5:2 och fast execise är mycket intressant och prisvärda:

5_2 fast exercise

Kommentera

