skolval i förorten

Jag flyttade ju tillbaka till min barndomsförort. En kommun med väldigt få privata förskolor och skolor. Det betyder att alla barn går i kommunens regi och skolorna därför har en jämn fördelning av barn och reusrser – inte bara ”de som inte kunde* söka nåt annat” (* kunde = pga språkproblem, sociala problem hos föräldrar eller diagnos på barnet som friskolorna snabbt duckar pga extraresursbehov).

Jag älskar hela Public Service tanken – betala efter förmåga, få hjälp efter behov, att den som bor på avfolkningsbygd ska kunna ta tåget, ha bredband, gå i skolan, titta på TV, ringa i telefon – trots att det där blir dyrare per capita. Att stockholms kummuner (i lagom dos) subventionerar andra kommuner ibland.

skolval

Och då känns det så bra att jag väljer den skolan som är närmast.

Att den har bra lärare (inte de som blev över), att de har ett bredare ansvar. Och ååå vad fina de var när jag var på besök. OCH Gullgossen ska troligen ha det klassrummet som jag hade när jag gick i trean på samma skola – för trots att mycket är ombyggt och förändrat så är några av klassrummen mer eller mindre de samma…

PS kanske några av lärarna jobbar kvar, sa en av fröknarna… HAHA tror inte det – jag började ju skolan 1974 – 40 år sedan!!!! Bra betyg till mitt ungdomliga utseende men i övrigt OFATTBART ATT DET VAR 40 år sedan jag började (kommer fortfarande ihåg klänningen jag hade på mig första dagen…)

Kommentera

