Too much too soon

Ja det här med simskolan, det var nog ingen hit iallfll.

Gullgossen hängde med bra första gången, men gillade inte att man skulle ner med huvudet så mycket under vattnet. Han fick in vatten i näsan när han skulle blåsa och ja gillade det inte egentligen, fast det gick ändå.

Andra gången, i måndags, då visste hn ju vad det gick ut på men ville absolut inte! Fast vi hade övat på blås bubblor och lekt i vattnet. Men det var tydligt att han inte ville och det kändes inte ok att tving honom – så jag hängde med ner i vattnet för att ge lite mer trygghet. Han gillade ju fortfarande att vara i vattnet och leka med i lekarna i sin takt, men inte riktigt i simskolans takt. Vi skrattde så länge vi körde själva och var spända och nervösa när vi försökte hänga med i simlekens takt…

Så läraren och jag har kommit överens om att vi nog ska vänta – den här SIMLEK är för barn födda 2007 och 2008 – så han har egentligen två år på sig.

Gullgossen och jag har kommit överens om att vi ska simma en gång i veckan och bubbla, flyta, doppa huvudet, fast själva.

Ambitionen jag har är att han ska gilla vatten och kunna sprattla runt själv tills påsk (när vi åker till Turkiet) – nu får vi köra det själva i lugn takt istället för med lärare. Jag har ju lite tips på vad vi kan syssla med för att komma dit!

Känns bra att vi har varit med, och känns bra att vi tar en paus.

Det var för tidigt (han kan gå från 5-och-ett.halvt till sju-och-ett-halvt år, vi får komma tillbaka vid sex-och-ett-halvt tänker jag) men vi har ändå kommit igång med simträning – det som jag tycker varit viktigt! Jag vill inte tvinga honom att känna sig ledsen och små-rädd två gånger i veckan med resultatet att han hatar vatten efteråt.

 

Kommentera

