serverat: saffransbullar med lyxig fyllning

Äh jag har ju inte ens bakat dem än, men….. Jag har byggt ihop receptet själv från två olika källor – så för att hitta dem när jag ska baka så gör jag ett inlägg..

Det blir snurre-saffransbullar med mandelmassa….

Degen

Ingredienser

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g margarin,smält
2 påsar saffran a 0,5 g
1 dl kesella
1 ½ dl vit baksirap
1 ägg
½ tsk salt
17-18 dl vetemjöl

Fyllning

175 gram  mandelmassa
175 gram  smör, rumsvarmt
2 msk  strösocker
1 msk  vaniljsocker
1 st  apelsin, finrivet skal och 1 tsk av saften

smält margarinet, slå i mjölken och låt blandningen bli lite ljummen. Rör ut jästen med lite av degspadet tillsätt saffran och rör tills det löser sig.

Arbeta in övriga ingredienser till degen. Börja med den mindre mängden mjöl och arbeta till en smidig deg. Jäs i ca 60 min.

Blanda under tiden smör, socker, kryddor och mandel eller mandelmassan till fyllningen.
Gör snurrebullar, pensla med ägg och häll på strösocker.

Gräddar i 225 grader typ 6-8 minuter.

Kommentera

