5:2 – javisst

Såg av misstag dokumentären om halv-fasta från Vetenskapensvärld på Svtplay i juni. Surfade allt jag kunde på detta i  några dagar och sean började jag – veckan innan midsommar.
Jag körde hela semetsern – två fastedagar i veckan – och gick ner tre kilo. Normal viktförändring på sex veckor borde vara uppgång 3 kg.

Sakta sakta, utan större ansträngning, går jag nu ner ett halvt kilo i veckan – några veckor står jag stilla.

Men drygt 7 kg på 4 månaer är skönt – ingen rekordtakt, men en takt som gör att det kanske håller sig kvar.

Hur gör jag på fasteagar?

Jag satsar på att äta middag med barnen. Så på fastedagarna äter jag ingen frukost, ofta en soppa med extra broccoli till lunch och så middag som består av något ganska rent kött (kanske 200 g kyckling/fläskytterfile/biff/köttfärs) och för mig kokta grönsaker och barnen potatis/ris/pasta.

Hur mår jag?

  • Jo tack bra! de första två veckorna var jag ganska surpuppa på fastedagarna. Nu är det ingen skillnad – man kan alltid tänka ”imorgon får jag äta vad jag vill”.
  • Jag är mindre fixerad vid mat. Tänker inte längre att ”jag måste äta annars blir jag hungrig”. Jag äter om jag är hungrig. Så till lunch äter jag ibland bara en soppa trots att det inte är fastedag.
  • Jag känner mig lättare i sinnet också. För man gör nåt bra, Och för att jag inte äter så mycket längre. Om jag har ätit stor lunch så äter jag VÄLDIGT LITEN middag – jag är ju egentligen mätt men vill äta med barnen. Inte två stora mål som jag brukar.
  • har kommit igång med träning 1-2 ggr i veckan
  • Jag sover bättre.

Vad ska det vara bra för?

I första hand är det för hälsoeffekterna. Vikten är en del av det – men det här med att ge cellerna tid att reparera sig, minskade hjärt- och kärlsjukdomar, mindre cancer ev till och med mindrealzheimers. Hälsan måste jag ta hand om för barnens skull. Jag äger inte den själv längre. Det är deras mammas hälsa jag håller på med.

Hur länge ska jag hålla på?

Restena av livet. Men jag tror att när jag kommit ner på en bra vikt – kanske 7-10 kg till MAX – så går jag över till 6:1 och reglerar med 5:2 vid behov…

3 thoughts on “5:2 – javisst

  1. Åh jag blir imponerad. Började du direkt med fastedagar eller testade du lite först? Vilket mål är annars det som är viktigast för dig ellerr minst viktigt? Jag är en klassisk frukostmänniska, kanske är det det målet jag skulle behålla? Eller just därför hoppa över? Hur resonerade du? Hur mådde du i början av fastedagarna?

    • Jag är nog en middagsmänniska så därför funkar det att hoppa över frukost för mig. Men man kan ju ta 2 ägg till frukostb(150 kcal) så har man ju mycket kvar till resten av dagen.

      Jag började direkt när jag hade bestämt mig – under semestern vart det vilka dagar som helst men nu kör jag måndag-onsdag som fastedagar. Då äter jag lunch inne på kontoret (soppa tex soppa i koppen eller viktväktarsoppa) och middag hemma. Ibland passar det bättre att äta ute och då försöker jag ta 8 bitar sushi – typ 360 kcal.

      De första tre-fyra fastedagarna var ganska tuffa – jag laddade upp med mycket te och pepsi Max. Efter några veckor så behövde jag inte peso Max mer – men set har varit nåt som liknar ”gott” att få stoppa i sig!

  2. Toppenbra jobbat!!!! Jag fick väldigt ont i huvudet när jag försökte köra, efter några veckor gick jag med spänningshuvudvärk varje eftermiddag pga stress på jobbet så då orkade jag inte med fastedagarna. Jag hann aldrig märka av någon viktminskning men tror verkligen på konceptet och då var ditt inlägg verkligen inspirerande! Jag tror att det egentligen passar mig!!

Kommentera

