Pay it forward

Jag har en gammal vana av att vara Viktväktare. Funkar bra för mig men kräver engagemang – annars funkar det bara inte. Att vara Viktväktare med engagemang kräver också att man går och väger in sig, loggar mat – kanske i en app med månadsabonnemang. Ibland köper jag godis i Viktväktare-butiken….. Att vara Viktväktare kostar några hundra i månaden + en långlunch i veckan för insvängning….

I mitten av juni såg jag programmet på vetebskapensvärld om 5:2 metoden. Så jag började veckan innan midsommar. Har kört hela semestern och hösten (utom pain-au-chokolate-veckan i Frankrike).

Jag sparar in 100-150 kr i veckan på minskat lunch-och- små-ätande. Går ner i vikt utan att betala för det.

Förra veckan blev jag rekommenderad Facebook-gruppen Matkassen. En kris-organisation av frivilliga hjälper oss utan kris att komma i kontakt med familjer i kris med mat, vinterkläder mm.

Så igår kunde jag skicka en hög present-kort från ica till Matkassen + ett direkt till en behövande familj. Mycket bättre sätt att spendera 5:2-intjänade-pengar än nåt annat jag kan komma på.

Jag skriver inte detta för att få höra att jag är duktig. Utan för att det kanske finns nån annan som har nåt som de inte använder (viktväktar-medlemsskaps-avgifter) de kan omvandla till hjälp. Pay it forward.

Kommentera

