Ur led är tiden

Barnen, speciellt Gullgossen, vaknar ofta innan 6.

Jag sover hela kvällen i soffan. Sedan kollar jag play i sängen halva natten….

Inatt vaknade ledsen host-gosse vid tre. Han somnade om men oroligt. Jag har sett nästan tre avsnitt av Bron…. Välinvestrade 2-3 timmar NOT!

Vi får jobba på detta under våra fyra dagars höstlov….

klick klick köpt!

Förskolan är stängd torsdag och halva fredag… så jag har tagit ledigt för höstlov.

Lite som ett hoppsan kom jag på att en kryssning kunde vara kul – och efter lite velande om vilken resa det ska vara så är det nu bokat…

Torsdag kväll blir det 24-timmars kryssning på Galaxy. Vi och min syster, Guldlock och Björnen. Lite buffé, poolbad, shopping, lek och mumin. KUL!

Fredagsrester blir söndagslyx

Skagenrester blir en förrätts-toast… (Pippilotta och jag gillar en liten Skagen-crostini på fredagsmys-introt)

Barnens lyx-fläskkarré som de inte ville ha, omvandlad toll nån form ab bookmakertoast/inspirerad rätt – med bea-rester på toppen.

Gudomligt för en Pippigullmamma…

20131027-182456.jpg

Barnen? Jo vi svängde förbi McDonalds på vägen hem från vår gruvtolvan-träff. De fick varsin påse med Happy Meal / det är bokveckor på McD just nu så helt plötsligt har vi skippat min inga/leksaker/regel 🙂

5:2 – javisst

Såg av misstag dokumentären om halv-fasta från Vetenskapensvärld på Svtplay i juni. Surfade allt jag kunde på detta i  några dagar och sean började jag – veckan innan midsommar.
Jag körde hela semetsern – två fastedagar i veckan – och gick ner tre kilo. Normal viktförändring på sex veckor borde vara uppgång 3 kg.

Sakta sakta, utan större ansträngning, går jag nu ner ett halvt kilo i veckan – några veckor står jag stilla.

Men drygt 7 kg på 4 månaer är skönt – ingen rekordtakt, men en takt som gör att det kanske håller sig kvar.

Hur gör jag på fasteagar?

Jag satsar på att äta middag med barnen. Så på fastedagarna äter jag ingen frukost, ofta en soppa med extra broccoli till lunch och så middag som består av något ganska rent kött (kanske 200 g kyckling/fläskytterfile/biff/köttfärs) och för mig kokta grönsaker och barnen potatis/ris/pasta.

Hur mår jag?

  • Jo tack bra! de första två veckorna var jag ganska surpuppa på fastedagarna. Nu är det ingen skillnad – man kan alltid tänka ”imorgon får jag äta vad jag vill”.
  • Jag är mindre fixerad vid mat. Tänker inte längre att ”jag måste äta annars blir jag hungrig”. Jag äter om jag är hungrig. Så till lunch äter jag ibland bara en soppa trots att det inte är fastedag.
  • Jag känner mig lättare i sinnet också. För man gör nåt bra, Och för att jag inte äter så mycket längre. Om jag har ätit stor lunch så äter jag VÄLDIGT LITEN middag – jag är ju egentligen mätt men vill äta med barnen. Inte två stora mål som jag brukar.
  • har kommit igång med träning 1-2 ggr i veckan
  • Jag sover bättre.

Vad ska det vara bra för?

I första hand är det för hälsoeffekterna. Vikten är en del av det – men det här med att ge cellerna tid att reparera sig, minskade hjärt- och kärlsjukdomar, mindre cancer ev till och med mindrealzheimers. Hälsan måste jag ta hand om för barnens skull. Jag äger inte den själv längre. Det är deras mammas hälsa jag håller på med.

Hur länge ska jag hålla på?

Restena av livet. Men jag tror att när jag kommit ner på en bra vikt – kanske 7-10 kg till MAX – så går jag över till 6:1 och reglerar med 5:2 vid behov…